Dalam Diari Dunia Damia (4D)

Kadang-kadang kita lupa siapa kita, kita lebih kenal orang lain daripada kita kenal diri sendiri ..Kadang-kadang kita sibuk mencari identiti dan personaliti kita sendiri tetapi kita tidak pernah menyelami jiwa kita sendiri dengan menyoalkan diri sendiri.. Kadang-kadang kita sering mengejar apa yang kita inginkan tetapi sayangnya,kita tidak nampak apa yang ada di depan mata... Kita mampu melihat,mendengar,menyentuh tetapi kita tidak mampu untuk merasai apa yang tersembunyi disebalik senyuman...~~

Jumaat, 11 Julai 2014

Antara minat dan hukum allah

Welcome to my blog, miewildblogku.blogspot.com :-)

Hari hati mia terdetik untuk menulis blog tentang apa yang berlaku beberapa hari lepas..
Hari nie cuaca sangat baik. mendung n sejuk jer, kalau tidur nie best tapi mia tak boleh nak lelapkan mata.
Terfikir pasal nasihat seseorang dan pakcik google..

 Semuanya pasal MODELING,, hukum allah!!

Termenung seketika~
Masuk sem baru memang niat nak berubah jadi lebih baik. Ada azam baru n cuba untuk apply kan.
Masuk sem baru nie jugak lah macam-macam dugaan yang datang. perlu mia mention kot dugaan apa.. serious banyak. Alhamdulillah aku boleh harunginya dengan tenang.. insyaallah.. mia yakin dan pasti semuanya ada hikmah.
Mia boleh cakap macam tu sebab dah dah tempuhi pelbagai pengalaman, peristiwa dan kesakitan sebelum nie. dan mia munasabah balik, renung balik, yes, kebanyakan semua ada hikmah dan kebaikannya.. so, bila ada dugaan jer yang datang, mia yakin sangat, yang allah nak tunjukkan sesuatu pada mia dengan cara memberi kesakitan dulu pada mia. selalunya macam tu. allah tak kejam tapi allah sayang pada kita sebab tu die turunkan ujian dan jalan petunjuk atau hidayah yang kita tak pernah sangka dan sedar. cuma kita yang selalu buta, tidak bersyukur dan suka merungut.. masyaallah.. sombongnya manusia nie.huhu
Kadang-kadang mia rasa allah sayang sangat kat mia.. cuma mia nie yang terlalu jahil dan hina kerna selalu alpa dengan duniawi.. ampunkan aku ya allah!!
Allah ya maha pengasih,maha mengetahui,maha pemurah dan segalanya.. walaupun allah turunkan dugaan dekat mia,time mia jatuh dan down, secara tidak langsung die bantu mia dengan cara die menghantar seseorang kepada mia untuk dijadikan pengubat,motivasi dan contoh terbaik kepada mia.. allah nak jugak ringankan beban mia. walaupun insan itu bukan siapa-siapa bagi mia. baiknya allah!! sungguh terlalu kerdil aku disisimu... time tengah sedih bila teringat kepada beliau, dengan sponton aku tersenyum n lupa seketika pasal masalah aku. bila tengah serabut, mendengar suara beliau terasa tenang jer.. lagi-lagi bila beliau mengalun ayat suci al-quran..

Bila musibah datang semakin banyak aku berfikir dan semakin kerap aku munasabah diri. Dengan apa yang dah berlaku aku banyak pulak persoalan aku.. antaranya, berkat kah hidup aku selama ini? berkat kah dan betul kah apa yang aku buat selama nie??

Diantaranya yang mia nak tahu sangat pasal modeling nie. so tergerak hati untk tahu pasal nie lebih lanjut. dan pada malam tu (sebelum mia tanyer pakcik google) hati mia terdetik untuk tanya pendapat seorang senior mia tu pasal modeling nie..

Panjang jugak perbualan kami dalam whatsapp.  masih terngia-ngia lagi kata-kata dan nasihat senior tu.. antaranya,

"Anything we want to do, niat itu penting... if u said minat, then it's not enough... must relate it with ibadah as it is the main objective kita semua diciptakan.....tuhan utama kita diciptakan adalah untuk menjadi hamba allah, beribadah kepadanya dan menjadi KHALIFAH di buminya... setiap saat kehidupan kita ni jangan lari dari dua elemen ini.. islam adalah agama boleh tapi bersyariat/syarat. sebab allah sayang akan hamba-hambanya. so ape pun dalam dunia ini semu boleh tapi kena ikut syariat ISLAM...
So mia tanyer diri sendiri, apa yang  mia buat sekarang ini ikut syariat tak?
n for that it's much better you go research by your own, boleh tanya ustaz/ustazah/kawan-kawan/buku-buku internet/ ++.........boleh bagitahu tapi ia tak akan sama dengan mia cari sendiri..n penghayatan setelah mendapat sesuatu ILMU iu dengan usaha sendiri akan lebih effective. lepas tu baru move to the next level which is AMAL....as for me, perhaps you should stop doing things yang you don't have knowledge on it yet n the knowledge that i mean is islamic knowledge (hukum hakam in islam).... "

Lepas tu sentuh lak pasal solat n so on... banyak die nasihat mia. bukak minda mia. kata-kata dan nasihat tu bagi mia memang menusuk qolbu. betul. bukan maksudnya terasa, tak langsung tapi betul-betul buat mia terfikir dan terkedu. serious time tu memang mia terdiam tak tau nak cakap apa dan balas apa.. n malam tu jugak mia terfikir panjang.. sampai tak boleh tidur.. huhu.. keesokkan hari pun mia masih terfikir dengan kata-kata beliau.. pape pun, beliau sangatlah baik dan jiwanya sentiasa memperingati allah.. terima kasih awak, nasihat awak sangat berguna.. saya harap saya dapat istiqamah dalam mendalami ilmu agama dan cuba perbaiki diri :-)

n.. sampai sekarang masih terngi-ngi kata-katanya.. persoalan yang paling selalu berlega-lega dalam kepala mia, mampukah mia tinggal benda yang paling minat dalam hidup mia?? minat tu sejak daripada bangku sekolah lagi. dan minat tu mendalam. memangla sekarang nie pun macam tak ada masa nak aktif sangat modeling nie sebab tengah study lagi tambah pula ada masalah sikit yang menyebabkan mia fed up dan give up dengan apa yang berlaku.. biasalah bila hati dah terluka, ambik masa untuk sembuhkan hati dan semangat tu.. tapi untuk betul-betul stop dalam bidang modeling nie memang susah nak buat. mungkin ambik masa... mungkin dah sampai masa untuk mia tinggal semua duniawi nie. walaupun minat sangat kalau tak ada keberkatan tak kemana jugak malah tanggung masalah dan dosa pula. Dosa yang kita tak perasan dan ambik remeh.. tapi benda tu kita tak tahu akan terjerumus kepada dosa kalau tak jaga akan kepada dosa besar. sebab modeling nie berkait rapat dengan tabaruj da aurat. kalau betul-betul tak jaga habisla... yang halal jadi haram.. bahaya tu!!

Mia! nie hukum allah! ko lebih memilih minat ker daripada sayangkan allah??tak kan.. come on la mia.. semua tu dunia jer.. gantikan minat tu dengan benda lain. hukum allah tiada siapa yang boleh pertikaikan. Ya allah, kuatkanlah hati aku untuk aku meninggalkan benda yang aku minat dan sayang.. berikanlah aku jalan yang lurus, petunjuk dan hidayahmu.. semaikanlah jiwaku ini islam yang sebenarnya ya allah.. dekatkanlah diriku kepadamu.. jauhkanlah aku daripada kelalaian.. lindungilah aku.. jadikan lah aku muslimah yang solehah.. sesungguhnya aku terlalu jahil di sisimu..ampunkan aku ya allah..
Insyaallah...pada bulan yang mulia nie, mia cuba untuk tinggalkan duniawi nie.. sesungguhnya mia terlalu takut dengan balasan allah.. tak sanggup untuk aku tanggung segala dosa-dosaku yang aku tak perasan selama ini dan anggap benda tu remeh...

Antara pakcik google katakan tentang hukum menjadi model muslimah ini:

http://yien9897.blogspot.com/2011/07/hukum-model-muslimah.html
http://syiralokman.blogspot.com/2013/12/model-muslimah-tabarruj-fesyen.html
http://muslimahberjilbab.blogspot.com/2006/04/hukum-pakaian-wanita.html
http://syariahpublications.com/2012/02/16/hukum-memanfaatkan-wanita-untuk-menjadi-model-iklan/
http://www.globalmuslim.web.id/2013/07/hukum-menjadi-model-wanita.html
n banyak lagi....

#terima kasih ya allah.. <3 allah..








1 ulasan:

  1. Tindakan yg mia lakukan ini sangat lah tepat dan bagus sekali.sejujurnya memang susah untuk tinggalkan perkara yg kita minati ini tambahan pula perkara ini sudah lama dilakukan.sesuatu perkara kita tinggalkan adalah semata2 kerana allah dan rasul insyaallah hidup kita akan menjadi lebih tenang dan diberkati oleh Allah.setiap wanita tidak boleh memperlihatkan secara berlebihan kecantikan rupe paras dan tubuh badannya kepada orang lain kecuali terhadap suaminya sahaja.bukanlan tidak boleh langsung untuk menhiaskan diri supaya nampak cantik tetapi janganlah sampai menampakkan aurat badan serta menaikkan nafsu bagi setiap yg melihat.kita kena ingat kecantikan didunia adalah sementara berbanding kecantikan di akhirat yg lebih cantik lagi.jadi sebenarnya untuk menjadi seorang yg lebih cantik daripada orang lain adalah dengan berusaha untuk menjadi seorang wanita solehah yg tinggi taqwanya disisi Allah...kerana sebaik2 perhiasan didunia ini adalah wanita yg solehah.sekian saje drp saya ..haha ...saje nak konsi sikit.mudah- mudahan sama2 dapat ambik manfaat dan kebaikan.

    BalasPadam